
اشرف مخلوقات: پارادوکس برتری انسان در قرآن
در قرآن کریم، آیات متعددی وجود دارد که به مقام والای انسان و برتری او نسبت به دیگر مخلوقات اشاره میکنند. به عنوان مثال، در آیه 30 سوره سجده آمده است: "وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا وَ أَخْبَرَهُ بِسِرِّهِمْ فَوَجَدَهُ اللَّهُ عَالِمًا" (و به آدم همه نامها را آموخت و او را از اسرارشان آگاه کرد، پس خدا او را دانا یافت).
اما در آیه 70 سوره اسراء، تناقضی ظاهری به چشم میآید: "وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا" (و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده ایم، برتری بخشیدیم).
استفاده از کلمه "کثیر" به معنای "بسیاری" در این آیه، این سوال را در ذهن ایجاد میکند که آیا انسانها در مقایسه با تمام مخلوقات الهی، برترین هستند یا فقط در مقایسه با "بسیاری" از آنها؟
پاسخ به این سوال، نیازمند تفسیر عمیقتر آیات قرآن و در نظر گرفتن سیاق آنها است. برخی از مفسران معتقدند که "کثیر" در این آیه به موجودات زمینی محدود میشود و انسانها را نسبت به سایر موجودات زمینی، اشرف مخلوقات میداند.
برخی دیگر نیز بر این باورند که "کثیر" شامل تمام مخلوقات میشود، اما برتری انسانها به دلیل ویژگیهای منحصر به فردی مانند عقل، اختیار، و روح الهی است که آنها را از سایر موجودات متمایز میکند.
در نهایت، هر کدام از این تفاسیر، دیدگاه متفاوتی از مقام انسان در خلقت ارائه میدهند. آنچه مسلم است، این است که انسان به عنوان جانشین خداوند بر روی زمین، وظیفهای خطیر بر عهده دارد و باید از این مقام والا برای تعالی خود و آبادانی جهان استفاده کند.