profile image

چند نکته کلی و جالب روانشناسی..

Dr.H mohammadi-
0
0
39

اثر بارزتر از معمول: انسان‌ها تمایل دارند واقعیت‌هایی که بیشتر خودشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به یاد بسپارند. به همین دلیل، وقایع شخصی بیشتر از وقایع عمومی در یاد ما می‌ماند.

روند خود-تحقیقی: افراد تمایل دارند به اطلاعاتی که تصویری مثبت از خودشان ارائه می‌دهند، جذب شوند و از اطلاعاتی که ممکن است تصویر منفی از آن‌ها بسازد، دوری کنند.

پدیده دیوید: افرادی که در موقعیتی قرار دارند که نمی‌توانند از آن خارج شوند (مانند سوء استفاده) معمولاً احساس می‌کنند که باید شباهت بیشتری به شخصی که آن‌ها را تحت فشار قرار داده، داشته باشند تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنند. 

قوانین فریبنده در ارتباطات: تحقیقات نشان داده که برجسته‌سازی ویژگی‌های مثبت در خود و یادآوری نقاط قوت باعث جذب دیگران می‌شود. از طرف دیگر، اشاره به نقاط قوت دیگران نیز به تقویت روابط کمک می‌کند.

تأثیر نخستین و آخرین: ما معمولا بیشتر به اطلاعاتی که در ابتدا و انتهای یک لیست ارائه می‌شود، توجه می‌کنیم. به همین دلیل در انتخاب‌ها باید دقت کرد تا نه تنها به نخستین گزینه بلکه به گزینه‌های وسط نیز توجه شود.

اثر خود-آگاهی: هنگامی که افراد به نوعی از خودآگاهی می‌رسند، تمایل دارند رفتارهای خود را تغییر دهند، به ویژه زمانی که تحت نظارت دیگران قرار داشته باشند.